Kasper Kontola

Mikä tekee Twitteristä ainutlaatuisen?

  • Mikä tekee Twitteristä ainutlaatuisen?

Tsirp. Twitter, tämä lyhyisiin 140 merkin mittaisiin viesteihin perustuva mikroblogipalvelu kerää tasaisesti lisää käyttäjiä niin Suomessa kuin muualla maailmassa. Mikä siitä sitten tekee niin ainutlaatuisen?

Ensimmäisenä on hyvä muistaa, että Twitter ei ole Facebook. Vaikka jokainen sosiaalinen media perustuukin pohjimmiltaan juurikin siihen sosiaalisuuteen niin palvelut eroavat hyvin paljon toisistaan. Twitterin ydin on nopeus ja tehokkuus. Ihmisten pitää oikeasti miettiä hetki, miten tiivistää asia lyhyesti ilman jaaritteluja.

Twitterin etuna on myös edellämainittu nopeus. Ennen uutiset luettiin aamun lehdestä, sen jälkeen netistä ja nyt Twitteristä, jonne tieto välittyy ihmisiltä välittömästi. Uutisten nopea välittyminen on erityisesti maailmalla loistava asia sillä kaikkialla sananvapaus ei ole aivan samalla tasolla kuin kotoisessa Suomessamme.

Kelläpä meillä ei olisi Facebookissa kavereina puolituttuja, joiden kanssa ei todellisuudessa ole edes ikinä oikeastaan puhunut mitään? Aivan. Twitterissä tämäkin eroaa sillä, että toista ei ole pakko seurata jos toisen jutut eivät miellytä. Ei, vaikka toinen seuraisikin sinua.

Twitter tarjoaa myös pääsyn entistä lähemmäksi julkkiksia. Kyllä, hekin ovat ihan normaaleita ihmisiä vaikkei sitä aina tahtoisi uskoakaan. Enää ei tarvitse paheksua juorulehtien sivuilta löytyviä skuuppeja, sen kuin kirjoittaa sille julkkikselle tweetin ja kysyy miten asian laita on.

Twitterin kautta on myös nopeaa ottaa yhteyttä yritysten asiakaspalveluihin. Esimerkiksi Sonera ja Finnair käyttävät Twitteriä hyväkseen asiakkaiden kanssa kommunikoinnissa. Muutenkin sosiaalinen media pakottaa yritykset toimimaan, sillä puskaradio toimii äärimmäisen nopeasti.

Twitterissä hyvää on myös se, ettei ketään tarvitse tuntea entuudestaan. Sen kuin alkaa seuraamaan ihmisiä. Hiljalleen seurattavia alkaa kertymään ja jos he kokevat, että myös sinun tweettisi ovat seuraamisen arvoisia niin yhtäkkiä seuraajia saattaa olla satoja. Kaikki me haluamme kuitenkin kokea itsemme tärkeäksi ja vaikkei sitä kellekään muulle myöntäisikään niin toisilta saama huomio tuntuu aina hyvälle.

En ala listaamaan tähän sen enempää keinoja miten seuraajia saisi naarattua. Omana itsenä oleminen ja järjen pitäminen kirjoituksissa riittää. Lopuksi vielä sanottakoon, että Twitter on hieno kanava luoda aivan uudenlaisia suhteita ihmisiin, joihin ei tulisi koskaan törmättyä muuten.

ps. Jos Suomi-Twitter tilastot kiinnostavat niin kannattaa vierailla osoitteessa http://www.toninummela.com/suomi-twitter/

Jos kirjoitus kerää mielenkiintoa, voin myöhemmin pohtia tarkemmin sitä, mikä on se avain menestykseen Twitterissä.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (11 kommenttia)

Käyttäjän jokojo kuva
Jaakko Kojo

Twitterin menestys perustuu paitsi nopeuteen, myös ytimellisyyteen. Siinä ei ole mitään turhaa.

Käyttäjän hilkkalaronia kuva
Hilkka Laronia

Mitähän sie tarkotat tvittermenestyksellä, mie en semmosista tiä, mutta kuule, mulla on semmonen tvitterko mie haluan ja seuraan vain niitä, jokka seuraa minua - enkä oikeasti seuraakkaan!

Oikeasti seuraan niitä, jotka oikeasti kiinostaa minua eli käytän listoja. Käytän yksityislistoja kaiken lisäksi eli kohteet ei tiä listallani olosta mitään enkä tartte seurata niitä enkä leikkiä alakko nää -mua leikkiä.

Julkkisten seuraaminen ihmetyttää, koska niitten parhaat jututhan on lööpeissä.

Käyttäjän Jukka Konttinen kuva
Jukka Konttinen

Vastaukseni: Ei mielestäni mikään. Jos ajatellaan että onko Twitterin merkytys jotenkin ainutlaatuinen. Pelkkää ajanvietettä se minulle on ollut. Ehkä joskus häivyn sieltä.

Ystäväni totesi, ettei halua Twitteriin, koska hällä ei ole sinne mitään sanottavaa.

Voisin itsekin edelleen kysyä, että mitä hyötyä Twitteristä on:
http://jukka-konttinen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/16...

Se harmittaa, jos itse laatii jonkun mielestään hyvän kommentin, eikä kukaan siihen reagoi.

Käyttäjän KasperKontola kuva
Kasper Kontola

Twitter antaa ihmisille kanavan jakaa arkisia ajatuksia. Tai ainakin olen huomannut, että moni käyttää Twitteriä myös siihen. Kaikille tällainen ei ole mitenkään luontevaa mikä on täysin ymmärrettävä asia. Siksi osa ei viitsi liittyä mukaan.

Käyttäjän mijaakko kuva
mikael jaakkola

Perustuuko Twitterin suosio juurikin siihen, että siellä pääsee lähelle merkkihenkilöitä?

Mulle tulee usein mieleen semmosia yhden lauseen ajatuksia, jotka tuntuu vähän pieniltä suureen Facebook-virtaan. Tämä lienee Twitterin alkuperäinen tarve. Itseäni on jarruttanut fiilis siitä, että kenelle hemmetille siellä höpötän sit?

Käyttäjän Jukka Konttinen kuva
Jukka Konttinen

Twitter ei toimi, jos ei saa vastakaikua omille Twiiteille. Julkkisten osalta tämä harvemmin ainakaan onnistuu. Joko kommetti hukkuu muuhun kommenttivirtaan tai sitten tämä ei ehdi tai kiinnostu kommentoimaan.

Twitter ei näytä kaikkia toisten seuraajien tai seurattavien kommentteja. Joku logiikka siellä on takana, että mitä kellekin näytetään.

Epäilen, että kun käyttäjät saadaan kunnolla koukutettua, niin ruvetaan härskisti rahastamaan: mainostajien ja yhteisöjen twiitit ja mainoslinkit jyräävät alleen kaverien kommentit. Kuten on käynyt Facebookissa.

Eli ovatko mainostajat Twitterin asiakkaita, eivätkä käyttäjät.

Käyttäjän KasperKontola kuva
Kasper Kontola

Tuo on täysin totta. Ei kukaan jaksa twiitata kauaa jos kukaan ei ikinä reagoi niihin. Yleensä ne kaikista nasevimmat vastaukset saavat huomiota, mutta harvoin sitä pystyy mitään maatamullistavaa joka kerta keksiä.

Jos et maksa käytöstä, et ole asiakas vaan tuote jota palvelu myy eteenpäin. Näinhän se valitettavasti menee.

Käyttäjän Jukka Konttinen kuva
Jukka Konttinen Vastaus kommenttiin #8

"Jos et maksa käytöstä, et ole asiakas vaan tuote jota palvelu myy eteenpäin. Näinhän se valitettavasti menee."

Vaan tämänkin jälkeen olet sitä mieltä, että Twitteriä kannattaa ylistää?

Käyttäjän mijaakko kuva
mikael jaakkola

Mainosmaailmassa Twitter ainakin on tän hetken must-juttu hengata meed. Samaan tapaan kuin FB muutama vuosi sitten. Eli aivan varmasti se ollaan rahastamassa. Ja liikennelaskuri jyvittää twiitit, kuten FB:ssäkin.

Käyttäjän markkuhuusko kuva
Markku Huusko

Twitter on pätevä väline seurata joidenkin fiksujen tyyppien tai uutispalvelujen (kuten @uusisuomi :)) jakamia linkkejä. Lisäksi jotkut asiantuntijat osaavat käyttää sitä hyvänä ajankohtaisten asioiden kommentointivälineenä, ja niitä tviittejä on mukava lukea.

Ja sitten ovat ajankohtaiset #jokutapahtumat, joissa saa hyvän kuvan reaktioista johonkin päällä olevan hommaan ja pääsee ehkä fiiliksiin.

Toisaalta siellä on paljon mukanokkelaa parin virkkeen julkkishöpöhöpöä, mutta sitähän ei ole pakko lukea.

Käyttäjän Jukka Konttinen kuva
Jukka Konttinen

Taidanpa hiukan kääntää takkiani, mielipiteessäni Twitteriin.

Joillain oli tapana kehua ainakin vähän aikaa sitten, että seuraavat päivittäin noin kuutta päivälehteä. Päivätöissä käyvänä ihmettelin, että mistä moinen aika (ja vaiva) voidaan repiä. Siis jos ei ole eläkkeellä tai ammatiltaan toimittaja tms. (kuten nämä asian todenneet ilmeisesti ovat olleet). Sanoisin, että somen kautta ajankohtaisten asioiden seuraaminen on kertaluokkia tehokkaampaa ja nopeampaa. Sanomalehdissä on samoja uutisia paljon (niitä jotka kuulit jo eilen TV:stä) sekä suurin osa sellaista aineistoa, joka ei ylitä omaa uutiskynnystä. Vaikkapa jonkun paikallisen lukion homeremontti.

Ei harmita ottaa vastaan mitä tahansa linkkejä julkaistuihin kirjoituksiin, mitä Twitterisä ja Facebookissa tarjotaan. Jos otsikko uteloittaa, avaan linkin ja luen vähän matkaa. Jos sisältö ei kiinnostakaan, hyppään pois. Toisaalta riski on se, että tutustuu vain "omanmieliseensä" aineistoon. Mutta saman suodatuksen voi tehdä ns. perinteisen median, sanomalehtien, radio/TV-uutisten sekä ajankohtaisdokumenttien avullakin yhtä helposti. Iltauutisten aikaan kun kerrotaan Afrikan tai Lähi-Idän taistelujen käänteistä, voi käydä jääkaapilla tai tutkia vaikka Twitteriä. Tai kääntää kanavaa.

Julkkishöpöilyssäkin on joskus hyviä ja ihan mieleenpainettavia ajatuksia. Nasevaa oivaltavaa huumoria ei voi olla koskaan liikaa. Ihmisten pohjattomalla uteliaisuudella (seiskalehden tyyliin) on oma roolinsa julkkisseuraamisen kannalta. Samoin joillain on tarvetta saada itseään esille, vaikka julkkiksia ärsyttämällä.